Hoe werkt de Shoreliner?
Drijfafval wordt door de wind in de richting van de Shoreliner geblazen, waarbij een drijvende barrière er voor zocht dat dit naar het verzamelsysteem (genaamd: oog) wordt geleid. De verzamelbak functioneert als een afvalfuik. Het afval kan er wel in, maar niet meer uit.
Regelmatige aanvullingen
Volg de komende maanden op deze site de zoektocht van dit experiment om ook op het water zwerfvuil te verwijderen.
Deze pilot is onderdeel van een groter programma genaamd StUPS Solving the Urban Plastic Soup AMS Institute - Solving the Urban Plastic Soup (ams-institute.org).
De situatie op 7 juli:
De situatie op 8 juli:
De planning in schema op 9 juli:
Aanleg Shoreliner op 9 juli:
De situatie op 10 juli:
15 juli:
Vandaag legen wij (leden van het VuilnisOproer NW: Bas en Jan) "het oog" voor de eerste keer. Een paar inzichten worden dan meteen duidelijk:
1. Het aanleggen aan het oog moet gemakkelijker gemaakt worden (kan door twee grote gaten in de bovenrand te boren);
2. Legen met sub of kano zal erg lastig gaan;
3. Bij veel wind daar niet werken!;
4. Er ontbreekt een uitleg op de Shoreliner (grote QR-code, met een verwijzing naar bijvoorbeeld deze pagina; maakt het langslopers duidelijk wat de bedoeling is...; Remko bericht: bord is in de maak);
5. Er ontbreekt een barrière aan de andere kant van de Shoreliner en
6. We konden het afval niet kwijt (de volgende dag opgelost door de Schone Kans, die het naar de WSV Sloterplas hebben gebracht).
Het "afval" is voor meer dan 80% groen. Kleine polyethyleenkorrels zijn uit het groen lastig te scheiden... De Schone Kans zal worden ingezet om de drie vuilniszakken af te voeren.
Ook wordt veel de fuik vertoppend hout (plank, pallet, takken, halve bomen) verwijderd. Een melding bij de gemeente zal het hout doen verdwijnen van de wal naast de Shoreliner...
Na deze opruimactie die ruim 2 uur duurde en waarbij voor ons duidelijk werd dat er wel twee mensen nodig zijn, was dit het resultaat op 16 juli (vrijwel schoon!).
8 augustus:
Ik ben Mike Cleintuar en ik doe onderzoek naar de Shoreliner met als doel om deze te optimaliseren. Afgelopen donderdag 8 augustus 2024 hielp ik mee met het leegmaken van dit product dat momenteel in de Sloterplas werkzaam is.
We gingen het water op met z’n vijven, 3 heren van de watersportvereniging te Sloterplas en met Jan, de voorzitter van VuilnisOproer. Het was een maand geleden dat de Shoreliner voor het laatst, en tevens voor het eerst, was leeggeschept. Zoals op de foto te zien is, was de Shoreliner aardig vol geraakt sindsdien, voornamelijk met groen.
Waar vorige keer met z’n tweeën vanuit een klein bootje het oog werd leeggeschept, waren we nu 3 man en een vlonder sterker, wat volgens Jan (die er vorige keer ook bij was) een duidelijke verbetering was. Een uur heeft het geduurd om het oog voor zo’n 80 procent leeg te kunnen vissen. De grootste vangst waren veel zware takken die waarschijnlijk na een zomerse storm in het water waren geraakt en vast kwamen te zitten in de Shoreliner. Deze konden we langs de kant leggen om door de gemeente op een ander moment opgehaald te kunnen worden.
Daarnaast zat er wederom veel groenafval in. Maar toch ook een zak vol met niet natuurlijk afval (plastic flesjes, verpakkingen, strandballen, enz.).
Voor mij werd duidelijk dat dit proces een stuk makkelijker kan en moet. Met Jan heb ik het gehad over aanlegpunten, loop- en bereikbaarheid, extra blokkades en meetsystemen. Genoeg om over na te denken dus en zeker een leerzame en leuke ervaring die ik meeneem in mijn onderzoek en herontwerp.
27 augustus:
Op deze zonnige dag gaan Bas en Jan de Shoreliner weer legen. Er liggen veel dode dieren in: een meerkoetje, een gans en een paling! Er is weer veel groen, maar weinig dikke takken. Bijzondere vangsten zijn 4 ballen en een verkeerspaaltje. Het resultaat is toch ook weer drie volle blauwe zakken (zie foto).
16 november:
De Shoreliner winterklaar gemaakt vandaag. Bas en Jan hebben een andere taktiek gekozen en hebben al het plastik met een visnet naar de rand van het oog gewerkt en dat er toen met de hand uitgepakt. Dat leverde veel minder op (nog maar een half gevulde zak (zie foto)), maar het was wel allemaal plastic en geen groen meer. Groen van natuur naar natuur brengen is ook niet nodig. Het aantal statiegeldblikjes en -flesjes overstijgt de 15!
Het oog oogt weer schoon! Maar reparatie is wel nodig, want de golfslag heeft een behoorlijke uitwerking op het oog. Twee bouten zijn weg en een derde bijna!