Dé oplossing voor de Puccinibak
Dagelijks lees je in de krant hoe het statiegeldsysteem heeft geleid tot opengebroken Puccinibakken en rondslingerend afval. De gemeente zoekt naar oplossingen, maar die zijn kostbaar. Wethouder Van Buren ligt inmiddels in de clinch met Verpact (zie Parool), omdat zij vindt dat Verpact de vervanging van 8.000 bakken moet betalen.
Lees verder >>
Read moreIs een tiewrap de oplossing?
In het half maart gestarte onderzoek naar het bevestigen van de afvalzak aan de uitschuifbeugel van de Pucciniafvalbak (zie: Waarom belanden afvalzakken uit Puccini-afvalbakken zo vaak op straat?) wordt nu al duidelijk dat de afvalzakken niet meer open op straat komen te liggen.
Succes "Gun mij je blik"

Tot op het laatste moment heeft "Gun mij je blik" iets opgeleverd!
Vandaag heb ik 11 van de 12 pijpjes verwijderd. Deze "Gun mij je blik"-pijpjes hebben ruim 3 maanden dienstgedaan aan het Sloterstrand. Wat de exacte opbrengst aan statiegeld is geweest, is uiteraard onbekend, maar vandaag bij verwijdering stond er nog één blikje in een koker (zie foto).
Klik hier en lees verder
Gun mij je blik
Sinds afgelopen weekeinde zijn alle prullenbakken rond het Sloterstrand voorzien van een koker met hierop de tekst ‘Gun mij je blik’, valt er te lezen in de Westerpost vandaag.
Klik op deze tekst en lees verder.
Read moreDrinkzakpetitie
Oproep: Teken de petitie tegen knijp/drinkzakjes
Laten wij proberen de knijp/drinkzakjes o.a. van Capri-Sun - ook wel zuigzakken genoemd - te verbieden of deze statiegeldplichtig te maken.
Ben je het hier mee eens in het belang van de natuur stem dan hier.
Klik hier voor meer info.
14,5% afvalbakken staan open in NW
Tijdens de Nationale Prullenbakkenteldag, zondag 3 november, zijn door leden van het VuilnisOproer NW 857 afvalbakken met een foto in beeld gebracht. 124 bakken stonden open (rode stippen). Dat is 14,5%.
Klik hier en lees verder.
Oplossing voor statiegeldprobleem
Het openen van afvalbakken om statiegeldflesjes en -blikjes eruit te halen, is een belangrijke oorzaak van zwerfafval in de openbare ruimte. Het afval waait weg en zorgt voor een vervuilde omgeving rond de afvalbak.Lees verder door hier te klikken. Read more
Tijd voor een betere afvalbak – de Puccini-bak werkt niet
In Amsterdam worden afvalbakken steeds vaker opengebroken. Het doel? Blikjes en flesjes met statiegeld eruit vissen. Wat overblijft is een bak die niet meer sluit, een uitpuilende zak afval en een rommeltje eromheen.
De boosdoener is in veel gevallen een specifieke afvalbak: de zogenoemde Puccini-bak. Deze stijlvolle, maar onpraktische prullenbak is ontworpen voor een schoon straatbeeld, maar werkt in de praktijk juist averechts.
Lees verder.
VuilnisOproer wil Droppie in Nieuw-West!
In West en Oost heb je al een aantal Droppie locaties, wij zijn fan en proberen deze veelzijdige afval en statiegeld inzamelstation naar Nieuw-West te halen!
Waarom belanden afvalzakken uit Puccini-afvalbakken zo vaak op straat?
Wie door Nieuw-West loopt, ziet het regelmatig: een afvalzak die uit een Puccini-afvalbak is gevallen, met afval dat door de wind in de omgeving wordt verspreid. Dat is niet alleen vervuilende, maar ook zonde van de moeite die bewoners doen om hun leefomgeving schoon te houden.Lees verder >>
De doneerring!
De doneerring (er zijn vele varianten) is een ring wat aan verschillende soorten afvalbakken en lantaarnpalen kan worden bevestigd, zodat er kleine plastic flesjes en blikjes in achtergelaten kunnen worden.
Diegenen die zich hiermee een wat ruimere beurs kunnen verschaffen, door het statiegeld, wat sinds kort hierop wordt geheven, te verzilveren, hebben zo directe toegang tot de flesjes en nu ook de blikjes, zonder de afvalbakken open te hoeven breken of erin te gaan wroeten.
Klik hier om verder te lezen
1e Gun mij je blik
Sinds vandaag is de eerste "Gun mij je blik" bevestigd aan een Puccini-bak naast het Sloterstrand.
De koker is bedoeld om statiegeld-blikjes en -flesjes buiten een prullenbak op te slaan. Doordat het eerste (= onderste) blikje in de koker direct zichtbaar wordt op de grond, kunnen statiegeldverzamelaars snel zien dat er iets te halen valt zonder de prullenbak open te hoeven breken. .png)
Klik op deze tekst en lees verder.
Monitoring Afvalbakken met Statiegeldsticker in Nieuw-West
Vanaf 1 december 2024 voert het VuilnisOproer in samenwerking met de gemeente Amsterdam een pilot uit om statiegeldblikjes en -flesjes naast afvalbakken te plaatsen, geïnspireerd op de Duitse methode.
Klik hier om verder te lezen.
Plaats lege statiegeldflesje en -blikjes tegen een afvalbak aan
Met deze open brief aan onze burgemeester wil het VuilnisOproer Nieuw-West een statement maken!
Geachte mevrouw Halsema,
Lees hier het antwoord van Bestuurszaken Stadswerken.
Lees verder door hier te klikken.
Statiegeld snel cashen
Zonder rij snel je statiegeldflesjes en -blikjes inleveren kan bij tankstation Zwart, Ookmeerweg 501 in Nieuw-West.En als bonus doet dit tankstation ook mee aan de actie "Koffie in ruil voor zwerfvuil".

